Hur man kontrollerar sina bin

Det finns många olika sätt att inte bli stucken när man ska närma sig bin. Det populäraste sättet är att använda sig av rök i olika former. När bina känner röklukten så börjar de förbereda sig på att behöva fly från elden. Det finns även andra sätt att kontrollera sina bin, ett exempel är så kallad Drottningodling. Det är i princip samma sak som man gör med hundar, i det här fallet så styr man vilka gener som drottningen kommer att para sig med. Antingen genom insemination eller genom att kontrollera vilka bidrönare som får ha tillgång till drottningen.

 

Biraser

Några av de egenskaper som man vill ha hos sina bin är att de ska vara lugna, vara duktiga på att hämta honung samt vara ordningsamma. Det finns många biraser som naturligt har dessa egenskaper och som dessutom importerades till Sverige. Detta ledde till att det naturliga svenska biet var nära på att dö ut. Lyckligtvis så startades ett projekt vid namn ”Projekt NordBi” som än idag arbetar för att våra inhemska bin inte ska dö ut.

 

Honungskörd

När biodlaren väl ska börja skörda binas honung använder man sig utav en så kallad skattlåda. Det är en låda med ett galler på som tillåter arbetsbina flyga in fritt, men som hindrar drottningen som är större. När biodlaren anser att bina har hämtat tillräckligt med nektar så samlas skattlådorna in och vaxkakorna slungas. Slungningsprocessen fungerar som en centrifug och honungen flyter ut och samlas i ett förvaringskärl. Det kan ta några dagar för honungen att kristalliseras och om man inte rör om honungen så riskerar den att bli grynig. Ett enkelt knep är att blanda in en liten bit honung som redan har kristalliserats för att hjälpa processen.Hur man kontrollerar sina bin 2

 

Honung på burk

Vid det här laget så är det bara för biodlaren att börja hälla upp honungen på burk. Därefter kan den hettas upp, men inte för mycket, för att sedan hällas över i en glasburk. Själva smaken och egenskaperna som honungen har ett direkt samband med blommorna och nektarn som de fått i sig. Vissa nektarkällor ger en ljusare honung medan andra ger en mörk.

Comments are closed.